Kontakt

91-836 Łódź
Aleja Pierwszej Dywizji 16/18
Tel:(42) 657-16-53

Z realizacji projektu

  


        Na zajęciach wyrównawczych w ramach projektu: "Zawodowo PLUS – wzmocnienie kształcenia zawodowego szansą na samodzielność niepełnosprawnych w dorosłym życiu" z informatyki uczestnicy naszego projektu z Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej nr 24, w bloku środki i narzędzia TI utrwalali umiejętności wykonywania podstawowych czynności takich jak uruchamianie programu, wybieranie polecenia z menu za pomocą myszy lub klawiszy kursora, wpisywanie informacji, zapisywanie pliku z wynikami swojej pracy na dysk lub inny nośnik informacji. Utrwalali wykonywanie na nich różnych operacji na plikach i folderach, ćwiczyli umiejętność instalowania i obsługi typowych urządzeń peryferyjnych, a także instalowali i odinstalowali wskazany program edukacyjny. Uczestnicy projektu ze Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 na zajęciach technologii informatycznych ćwiczyli uruchamianie płyt CD, DVD - ROM, oraz odtwarzali pliki multimedialne z muzyką i filmami. Korzystali z masowych pamięci USB typu pen driver przenosząc pliki między komputerami. Poznali możliwości programu graficznego: Tux Paint. Tworzyli kalendarz na rok 2012. Korzystali z edytora tekstu Microsoft Word tworząc tabelki na poszczególne miesiące roku 2012. Uzupełniali tabele liczbami. Opanowali podstawowe umiejętności potrzebne do obsługi programów edukacyjnych ćwicząc umiejętności matematyczne i umiejętności poprawnego pisania.

Utrwalali podstawowe umiejętności potrzebne do obsługi przeglądarek internetowych, korzystali z portali internetowych, słuchali muzyki, oglądali filmiki na YouTube.

        Na zajęciach z języka angielskiego uczestnicy nie tylko poznawać zawodowy język angielski potrzebny im w poszukiwaniu pracy, ale także utrwalać wiedzę już przyswojoną na przykład podczas lekcji teorii nauki zawodu. Dotychczas uczestnicy zajęć mogli zapoznać się – metodą prelekcji i prezentacji multimedialnych - z aspektami językowymi podstawowych dla każdego zawodu obszarów związanych z pracą, jak bezpieczeństwo i higiena pracy (tu zdobytą wiedze sprawdził quiz na temat higieny w żywieniu) oraz podstawy komunikacji z klientem i obsługi klienta.

Na zajęciach z grupowego doradztwa zawodowego uczestnicy projektu poznali świat zawodów, podstawowe pojęcia zawodoznawcze. Każda grupa zawodowa potrafi przeprowadzić charakterystykę zawodu, w którym się kształci. Wszyscy uczestnicy zajęć określają predyspozycje niezbędne do wykonywania danego zawodu.

            Podczas zajęć wyrównawczych z przedmiotów zawodowych cukierniczych. Uczniowie poznawali zasady przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Dobierali poszczególne elementy stroju ochronnego pracownika działu produkcyjnego, opracowywali instrukcje dotyczące stosowania zasad czystości w pracowni technologii spożywczej. Podczas zajęć uczniowie poznali podstawowe zasady prowadzenia ciasta drożdżowego, zapoznali się z procesami technologicznymi niektórych wyrobów gotowych.

            Grupa hotelarzy układała plan działania hotelu w okresie świątecznym. Uczestnicy projektu przygotowywali pokoje gościnne na nadchodzące święta Bożego Narodzenia (ubieranie choinki, wykonanie dekoracji świątecznych, nakrywamy do stołu), ustalali świąteczne menu dla gości, wymyślali usługi dodatkowe fakultatywne, mające na celu uatrakcyjnienie świątecznego pobytu gości w obiekcie hotelowym.

            Podczas zajęć z przedmiotów zawodowych piekarskich uczniowie zapoznali sie z konstrukcją ręcznej dzielarki do ciasta. Dzięki samodzielnemu rozłożeniu maszyny na elementy składowe i dokładnemu oczyszczeniu ich dokładnie poznali budowę i zasadę działania maszyny. Uczniowie dowiedzieli się, jak należy konserwować dzielarkę i prawidłowo ją używać. Pozwoli im to w przyszłej pracy zawodowej właściwie posługiwać się maszynami i uniknąć wypadku w pracy.

            Uczestnicy zajęć projektowych ze Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w ramach ze sztuki nauczyli się ujawniać własne myśli i uczucia. Poprzez zajęcia plastyczne uczniowie pobudzali zmysły, percepcję i wyobraźnię. Mieli także możliwość poznania i poszerzania znajomości technik i form plastycznych, uczyli się współpracy w grupie , pomagania sobie nawzajem, wzmacniali wiarę w siebie i własne możliwości. Uczniowie wykonali bukiety jesienne z liści klonowych następnie je lakierowali i ozdabiali.

Przy użyciu krosna wykonali prace jesienne, które powędrowały na konkurs plastyczny . W ten sposób dostrzegli znaczenie i wartość swojej pracy. Prace te były podziwiane przez innych co wzmocniło ich wiarę we własne możliwości.

         Kolejnym przykładem na twórczą prace młodzieży było wykonanie bombki świątecznej styropianowej techniką decupage. uczniowie musieli dobrać właściwa kolorystykę, odpowiedni motyw dekoracyjny, następnie ozdobić ją i polakierować. Jedna z wykonanych prac poszła na konkurs .

Uczniowie przygotowywali również kartki świąteczne, uczyli się właściwego doboru kolorystycznego, elementów dekoracyjnych i układania życzeń Bożonarodzeniowych. Przygotowywali wiele ozdób świątecznych przy użyciu masy solnej , następnie malowali je i ozdabiali, wykonywali tez tekturowe choinki z sizalem do powieszenia .Ponadto uczniowie przeglądali ciekawe albumy sławnych malarzy i artystów światowej sławy. Wyrażali swoje opinie na temat oglądanych prac.

            Młodzież biorąca udział w zajęciach z komunikacji społecznej miała możliwość dokonania zakupów w pobliskim sklepie ( mając niewielką kwotę pieniędzy kupili potrzebne artykuły do zrobienia sałatki owocowej). Uczestnicy doskonalili umiejętność korzystania z miejsc użyteczności publicznej m.in. byli na poczcie i mogli wysłać kartki świąteczne wcześniej przygotowane. W ten sposób także utrwalali kulturalne nawyki zachowania się w miejscach publicznych. W czasie realizacji programu uczniowie zwiedzali okolice szkoły, gdzie utrwalali nawyki bezpiecznego poruszania się po ulicach, zwracając uwagę na znaki drogowe.

        W celu kształtowania nawyków zdrowego odżywiania się uczniowie wykonali sałatkę owocową i warzywną. Wcześniej omówiona była piramida zdrowia. Temat ten doskonale powiązany był z wyjściem do sklepu, gdzie mogli świadomie wybierać owoce i warzywa, zwracali też uwagę na artykuły niezdrowe tzw. z papierka i przetworzone, których należy unikać. Uczniowie poprzez rozmowę o własnym życiu rodzinnym zwracali uwagę na rolę rodziny w życiu każdego człowieka, obowiązki domowników, ich prawa i obowiązki, a także na wartość pracy. W czasie trwania zajęć uczniowie obejrzeli film dot. szkodliwości nałogów zwłaszcza narkotyków, palenia papierosów i picia alkoholu. Mieli również możliwość dyskutowania na temat ulubionych programów telewizyjnych, oglądanych filmów, odwiedzanych najczęściej stron WWW, a także przeczytanych czasopism lub książek w ostatnim okresie. Dzięki realizacji programu uczniowie uczyli się zaradności życiowej i odpowiedzialności. Dokonywali samodzielnie wyborów przy zakupach co wpłynęło na wzrost ich świadomości , czy chociażby na słuszność podejmowanych decyzji. Pokonywali barierę psychiczną w kontaktach z innymi ludźmi np. na poczcie, gdzie musieli poprosić o znaczek i pomoc przy wypełnieniu druków nadania listu lub paczki. Uczyli się współpracy z kolegami przy robieniu sałatki, układaniu własnego dziennego menu, grze zespołowej ze znakami drogowymi, czy wspólnych dyskusjach tematycznych. Poprzez scenki inscenizacyjne próbowali rozwiązywać problemy domowe, wychodzić z konfliktów czy uczyć się odmawiać.

        Grupa pierwsza, realizująca zajęcia specjalistyczne rehabilitacyjne w środy, to uczniowie chodzący samodzielnie wykazujący obniżoną sprawność motoryczną. Zajęcia poświęcone były na podwyższanie poziomu sprawności fizycznej, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz realizacji ćwiczeń z zakresu gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. W grupie drugiej zajęcia przeprowadzane były środy. Przeważali tu uczniowie jeżdżący na wózkach i z niższą sprawnością fizyczną. Realizowali zadania z zakresu: doskonalenia jazdy na wózkach, doskonalenia małej motoryki oraz gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, w której duży nacisk położono na ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie i wzmacniające mięśnie rozciągnięte i osłabione.