„ Kształtowanie właściwych postaw dotyczących świadomości ekologicznej i ochrony środowiska naturalnego
Nasza placówka wystąpiła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi o przyznanie dotacji na program edukacji ekologicznej dla naszej młodzieży.
Dotacja została przyznana na zadanie pt. „ Kształtowanie właściwych postaw dotyczących świadomości ekologicznej i ochrony środowiska naturalnego – cykl zajęć dydaktycznych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi”.
Cele zadania:
-poznawanie walorów przyrodniczych regionu łódzkiego
-kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą
- umożliwienie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego
środowiska
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości na piękno przyrody , a także pokonywania
bariery psychicznej przed aktywnym uczestnictwem w różnych formach życia społecznego
- wyrabianie nawyku mądrego korzystania z zasobów przyrody;
- dostrzeganie potrzeby ochrony środowiska naturalnego;
- uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska
- uczenie się bycia odpowiedzialnym za obecny i przyszły stan środowiska nas otaczającego
Zadanie polega na przeprowadzeniu cyklu konkursów, prelekcji, eksperymentów oraz wycieczek związanych z przyrodą i działaniami proekologicznymi. Uczniowie wezmą udział w 3 konkursach tj. plastycznym „Segregacja śmieci”; fotograficznym „Przyroda wokół nas” oraz plastycznym z wykorzystaniem surowców wtórnych „Papier mache”. Ponadto zostaną zorganizowane wycieczki do Palmiarni, Ogrodu Botanicznego, Muzeum Przyrodniczego, Oczyszczalni ścieków, Sortowni odpadów, ZWiK, oraz Elektrowni EC 4. Cykl prelekcji i filmów poświęcony będzie tematyce: dzieje Ziemi, lodowce, degradacja i ochrona środowiska, lasy i parki narodowe i inne związane z działaniami ekologicznymi. Do przybliżenia tematyki ekologicznej wykorzystane zostaną mapy, atlasy, podręczniki, tablice, fazogramy i inne pomoce naukowe. Uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w różnych doświadczeniach m.in. przy konstrukcji kompasów, do których zostaną użyte magnesy, elektromagnesy i igły magnetyczne.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy wszystkich uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Łodzi do wzięcia udziału w konkursie plastycznym z wykorzystaniem surowców naturalnych i wtórnych „PAPIER MACHE”
Regulamin
Organizator: Zespół Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi
Cele konkursu:
- Promocja ekologicznego wykorzystywania naturalnych zasobów środowiska oraz wykorzystania surowców wtórnych.
- Popularyzacja wiedzy związanej z segregacją śmieci wśród młodzieży szkolnej.
- Inspirowanie młodzieży szkolnej do wyrażania środkami plastycznymi poczucia harmonii z otaczająca przyrodą i środowiskiem.
- Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności wobec zagrożeń środowiska naturalnego.
Warunki uczestnictwa:
- Konkurs adresowany jest do uczniów naszej szkoły.
- Ustala się wykonanie dowolną techniką plastyczną pracy nawiązującej do tytułu konkursu ( techniki płaskie lub przestrzenne).
- Każdy uczeń może zgłosić tylko jedną pracę (być autorem tylko jednej pracy zgłaszanej do konkursu).
- Każda praca musi zostać opisana drukowanym pismem: imię i nazwisko autora, adres zamieszkania, telefon kontaktowy, nazwa szkoły i klasa.
- Prace uczniowie mogą składać do dnia 16.06.2009
- Prace konkursowe złożone po terminie nie będą brane pod uwagę.
- Prace oddajemy do pracowni nr 25.
- Przekazanie prac jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu konkursu.
- Prace nie będą zwracane uczestnikom konkursu.
Rozstrzygnięcie konkursu i zasady przyznawania nagród:
- Oceny prac oraz wyłonienia laureatów dokona komisja konkursu powołana przez Organizatora, biorąc pod uwagę przede wszystkim wartości ekologiczne oraz technikę i pomysłowość wykonanych prac.
- Ocena prac przez Komisje nastąpi do dnia 18.06.2009. Decyzja Komisji jest ostateczna.
- Spośród zgłoszonych prac Komisja wyłoni trzy zwycięskie miejsca.
- Autorzy prac, którzy zajmą trzy pierwsze miejsca otrzymają dyplomy i nagrody rzeczowe.
- Ogłoszenie wyników nastąpi na stronie szkolnej WWW.
- Uroczyste wręczenie nagród nastąpi na uroczystym apelu połączonym z wystawą prac.
Postanowienia końcowe:
- Do konkursu nie mogą być zgłaszane prace, które były wystawiane w innych konkursach ekologicznych.
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu i terminów.
- W sprawach nie ujętych regulaminem ostateczne decyzje w sprawach konkursu podejmuje Organizator.
Młodzież klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy brała udział w programie ekologicznym: pt „ Kształtowanie właściwych postaw dotyczących świadomości ekologicznej i ochrony środowiska naturalnego - cykl zajęć dydaktycznych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi”
Wdrożenie tego zadania ekologicznego miało przygotować młodzież do troski o własne środowisko naturalne, jako nieodłączny element funkcjonowania w życiu społecznym. Głównym celem programu było doprowadzenie do takiego stanu świadomości społecznej naszych uczniów, w którym edukacja ekologiczna oraz jej efekty byłyby postrzegane jako niezbędny warunek rozwoju społecznego.
Dzięki uczestniczeniu w programie edukacji ekologicznej młodzież: · pozyskała szeroką wiedzę z zakresu działań proekologicznych · kształtowała postawę proekologiczną poprzez wycieczki przyrodnicze · w dużym zakresie zrozumiała swoją przynależność do tego środowiska · nabierała ciekawości i otwartości na piękno przyrody, a co za tym idzie pokonywała w ten sposób barierę psychiczną · wyrabiała w sobie nawyk mądrego korzystania z zasobów przyrody · zaczęła dostrzegać potrzebę ochrony środowiska naturalnego · aktywnie uczestniczyła w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska. Poprzez odbyty cykl wycieczek uczniowie mieli możliwość poznania różnych sposobów wykorzystania surowców wtórnych, zaczęli dostrzegać ogromną potrzebę segregowania i powtórnego wykorzystania odpadów, poznali źródła energii i korzyści płynące z oszczędzania zużycia energii, zrozumieli, czym grozi zanieczyszczenie wód oraz jak oszczędzać wodę na co dzień. Jednocześnie pogłębiali wiedzę i zainteresowania ekologiczne poprzez przeprowadzanie różnych eksperymentów, dostrzegli przyjemność w kontaktach z przyrodą (dzięki częstym spacerom i wyjściom do parków i lasów), zaczęli stosować zdobytą wiedzę ekologiczną w życiu codziennym. W wyniku realizacji programu edukacji ekologicznej uczniowie: 1) poznali bogactwo i piękno otaczającego najbliższego otoczenia, 2) zaczęli dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe między działalnością człowieka a stanem środowiska, 3) potrafią wyjaśnić na miarę swoich możliwości zjawiska niekorzystne dla środowiska, 4) wiedzą, jakie zachowania są bezpieczne dla nich i przyrody, 5) obserwują wokół siebie miejsca korzystnie i niekorzystnie zmienione przez człowieka 6) nabrali umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych i ich interpretowania 7) wiedzą, jaki jest wpływ środowiska na zdrowie człowieka i człowieka na środowisko, 8) potrafią wyjaśnić, w jaki sposób mogą poprawić stan środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy 9) nie boją się włączać w akcje na rzecz przyrody, 10) starają się zachowywać proekologicznie w życiu codziennym, 11) wykorzystują swoją wiedzę do twórczego rozwiązywania problemów ekologicznych i tych występujących w Uczniowie w ramach programu byli na wycieczkach:
przed aktywnym uczestnictwem w różnych formach życia społecznego
najbliższym otoczeniu.
1. Palmiarnia (26 maja 2009)
2. Ogród botaniczny (5 czerwca 2009) 3. Muzeum Przyrodnicze (15 września 2009) 4. Oczyszczalnia ścieków (21 i 22 września 2009) 5. Sortownia odpadów (21 października 2009) 6. Elektrociepłownia łódzka (19 września) Zostały zorganizowane konkursy plastyczne: 1. „Segregacja śmieci” . 2. „Przyroda wokół nas”. 3. Z wykorzystaniem surowców wtórnych i naturalnych „Papier mache”.
Cieszymy się, że mogliśmy zrealizować program ekologiczny, gdyż dla naszej młodzieży była to jedyna taka możliwość zobaczenia ciekawych placówek związanych ze środowiskiem. Mamy wielką nadzieję, że wprowadzanie w życie codzienne działań proekologicznych będzie dawało im satysfakcję i radość robienia czegoś pozytywnego na rzecz środowiska. Ich dysfunkcje fizyczne i psychiczne często uniemożliwiały im włączanie się w aktywne życie społeczne, paraliżował ich strach przed wychodzeniem gdziekolwiek, choćby do muzeum czy palmiarni. Poprzez cykl różnych wycieczek przyrodniczych zobaczyli, że są wszędzie bardzo pozytywnie postrzegani i zachęcani do samodzielnych wędrówek po ciekawych miejscach naszego miasta.