Kontakt

91-836 Łódź
Aleja Pierwszej Dywizji 16/18
Tel:(42) 657-16-53

„ Kształtowanie właściwych postaw dotyczących świadomości ekologicznej i ochrony środowiska naturalnego

Nasza placówka wystąpiła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi o przyznanie dotacji na program edukacji ekologicznej dla naszej młodzieży.

Dotacja została przyznana na zadanie pt. „ Kształtowanie właściwych postaw dotyczących świadomości ekologicznej i ochrony środowiska naturalnego – cykl zajęć dydaktycznych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi”.

Cele zadania:

-poznawanie walorów przyrodniczych regionu łódzkiego

-kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą

- umożliwienie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i zrozumienia przynależności człowieka do tego   

  środowiska

- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości i otwartości na piękno przyrody , a także pokonywania   
  bariery psychicznej przed aktywnym uczestnictwem w różnych formach życia społecznego

- wyrabianie nawyku mądrego korzystania z  zasobów przyrody;

- dostrzeganie potrzeby ochrony środowiska naturalnego;

- uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska

- uczenie się bycia odpowiedzialnym  za obecny i przyszły stan środowiska nas otaczającego

 

Zadanie polega na przeprowadzeniu cyklu konkursów, prelekcji, eksperymentów oraz wycieczek związanych z przyrodą i działaniami proekologicznymi. Uczniowie wezmą udział w 3 konkursach tj. plastycznym „Segregacja śmieci”; fotograficznym „Przyroda wokół nas” oraz plastycznym z wykorzystaniem surowców wtórnych „Papier mache”. Ponadto zostaną zorganizowane wycieczki do Palmiarni, Ogrodu Botanicznego, Muzeum Przyrodniczego, Oczyszczalni ścieków, Sortowni odpadów, ZWiK, oraz Elektrowni  EC 4. Cykl prelekcji i filmów poświęcony będzie tematyce: dzieje Ziemi, lodowce, degradacja i ochrona  środowiska,  lasy i parki narodowe i inne związane z działaniami ekologicznymi. Do przybliżenia tematyki ekologicznej wykorzystane zostaną mapy, atlasy, podręczniki, tablice, fazogramy i inne pomoce naukowe. Uczniowie będą mogli spróbować swoich sił w różnych doświadczeniach m.in. przy konstrukcji kompasów, do których zostaną użyte magnesy, elektromagnesy i igły magnetyczne.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zapraszamy wszystkich uczniów Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 w Łodzi do wzięcia udziału w konkursie plastycznym z wykorzystaniem surowców naturalnych i wtórnych „PAPIER MACHE”

 

Regulamin

Organizator: Zespół Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi

Cele konkursu:

  1. Promocja ekologicznego wykorzystywania naturalnych zasobów środowiska oraz wykorzystania surowców wtórnych.
  2. Popularyzacja wiedzy związanej z segregacją śmieci wśród młodzieży szkolnej.
  3. Inspirowanie młodzieży szkolnej do wyrażania środkami plastycznymi poczucia harmonii z otaczająca przyrodą i środowiskiem.
  4. Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności wobec zagrożeń środowiska naturalnego.

Warunki uczestnictwa:

  1. Konkurs adresowany jest do uczniów naszej szkoły.
  2. Ustala się wykonanie dowolną techniką plastyczną pracy nawiązującej do tytułu konkursu ( techniki płaskie lub przestrzenne).
  3. Każdy uczeń może zgłosić tylko jedną pracę (być autorem tylko jednej pracy zgłaszanej do konkursu).
  4. Każda praca musi zostać opisana drukowanym pismem: imię i nazwisko autora, adres zamieszkania, telefon kontaktowy, nazwa szkoły i klasa.
  5. Prace uczniowie mogą składać do dnia 16.06.2009
  6. Prace konkursowe złożone po terminie nie będą brane pod uwagę.
  7. Prace oddajemy do pracowni nr 25.
  8. Przekazanie prac jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu konkursu.
  9. Prace nie będą zwracane uczestnikom konkursu.

 Rozstrzygnięcie konkursu i zasady przyznawania nagród:

  1. Oceny prac oraz wyłonienia laureatów dokona komisja konkursu powołana przez Organizatora, biorąc pod uwagę przede wszystkim wartości ekologiczne oraz technikę i pomysłowość wykonanych prac.
  2. Ocena prac przez Komisje nastąpi do dnia 18.06.2009. Decyzja Komisji jest ostateczna.
  3. Spośród zgłoszonych prac Komisja wyłoni trzy zwycięskie miejsca.
  4. Autorzy prac, którzy zajmą trzy pierwsze miejsca otrzymają dyplomy i nagrody rzeczowe.
  5. Ogłoszenie wyników nastąpi na stronie szkolnej WWW.
  6. Uroczyste wręczenie nagród nastąpi na uroczystym apelu połączonym z wystawą prac.

 Postanowienia końcowe:

  1. Do konkursu nie mogą być zgłaszane prace, które były wystawiane w innych konkursach ekologicznych.
  2. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu i terminów.
  3. W sprawach nie ujętych regulaminem ostateczne decyzje w sprawach konkursu podejmuje Organizator.

 

 

Młodzież klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy brała udział w programie ekologicznym:

pt „ Kształtowanie właściwych postaw dotyczących świadomości ekologicznej i ochrony środowiska naturalnego - cykl zajęć dydaktycznych dla uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi”

    Wdrożenie tego zadania ekologicznego miało przygotować młodzież do troski o własne środowisko naturalne, jako nieodłączny element funkcjonowania w życiu społecznym. Głównym celem programu było doprowadzenie do takiego stanu świadomości społecznej naszych uczniów, w którym edukacja ekologiczna oraz jej efekty byłyby postrzegane jako niezbędny warunek rozwoju społecznego.

Dzięki uczestniczeniu w programie edukacji ekologicznej młodzież:

·        pozyskała szeroką wiedzę z zakresu działań proekologicznych

·        kształtowała postawę proekologiczną poprzez wycieczki przyrodnicze

·        w dużym zakresie zrozumiała swoją przynależność do tego środowiska

·        nabierała ciekawości i otwartości na piękno przyrody, a co za tym idzie pokonywała w ten sposób barierę psychiczną
         przed aktywnym uczestnictwem w różnych formach życia społecznego

·        wyrabiała w sobie nawyk mądrego korzystania z zasobów przyrody

·        zaczęła dostrzegać potrzebę ochrony środowiska naturalnego

·        aktywnie uczestniczyła w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska.

 

    Poprzez odbyty cykl wycieczek uczniowie mieli możliwość poznania różnych sposobów wykorzystania surowców wtórnych, zaczęli dostrzegać ogromną potrzebę segregowania i powtórnego wykorzystania odpadów, poznali źródła energii i korzyści płynące z oszczędzania zużycia energii, zrozumieli, czym grozi zanieczyszczenie wód oraz jak oszczędzać wodę na co dzień. Jednocześnie pogłębiali wiedzę i zainteresowania ekologiczne poprzez przeprowadzanie różnych eksperymentów, dostrzegli przyjemność w kontaktach z przyrodą (dzięki częstym spacerom i wyjściom do parków i lasów), zaczęli stosować zdobytą wiedzę ekologiczną w życiu codziennym.                                                                                                                                                                                  

W wyniku realizacji programu edukacji ekologicznej uczniowie:

 

  1) poznali bogactwo i piękno otaczającego najbliższego otoczenia,

 

  2) zaczęli dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe między działalnością człowieka a stanem środowiska,

 

  3) potrafią wyjaśnić na miarę swoich możliwości zjawiska niekorzystne dla środowiska,

 

  4) wiedzą, jakie zachowania są bezpieczne dla nich i przyrody,

 

  5) obserwują wokół siebie miejsca korzystnie i niekorzystnie zmienione przez człowieka

 

  6) nabrali umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych i ich interpretowania

 

  7) wiedzą, jaki jest wpływ środowiska na zdrowie człowieka i człowieka na środowisko,

 

  8) potrafią wyjaśnić, w jaki sposób mogą poprawić stan środowiska przyrodniczego w najbliższej okolicy

 

  9) nie boją się włączać w akcje na rzecz przyrody,

 

 10) starają się zachowywać proekologicznie w życiu codziennym,

 

 11) wykorzystują swoją wiedzę do twórczego rozwiązywania problemów ekologicznych i tych występujących w  
      najbliższym otoczeniu.

 

Uczniowie w ramach programu byli na wycieczkach:

 

 

 

   1. Palmiarnia  (26 maja 2009)

  2. Ogród botaniczny  (5 czerwca 2009)

  3. Muzeum Przyrodnicze  (15 września 2009)

  4. Oczyszczalnia ścieków (21 i 22 września 2009)

  5. Sortownia odpadów  (21 października 2009)

  6. Elektrociepłownia łódzka (19 września)

 Zostały zorganizowane konkursy plastyczne:

  1. „Segregacja śmieci” .

  2. „Przyroda wokół nas”.

  3. Z wykorzystaniem surowców wtórnych i naturalnych „Papier mache”.

    Cieszymy się, że mogliśmy zrealizować program ekologiczny, gdyż dla naszej młodzieży była to jedyna taka możliwość zobaczenia ciekawych placówek związanych ze środowiskiem. Mamy wielką nadzieję, że wprowadzanie w życie codzienne działań proekologicznych będzie dawało im satysfakcję i radość robienia czegoś pozytywnego na rzecz środowiska. Ich dysfunkcje fizyczne i psychiczne często uniemożliwiały im włączanie się w aktywne życie społeczne, paraliżował ich strach przed wychodzeniem gdziekolwiek, choćby do muzeum czy palmiarni. Poprzez cykl różnych wycieczek przyrodniczych zobaczyli, że są wszędzie bardzo pozytywnie postrzegani i zachęcani do samodzielnych wędrówek po ciekawych miejscach naszego miasta.