Kontakt

91-836 Łódź
Aleja Pierwszej Dywizji 16/18
Tel:(42) 657-16-53

Międzynarodowy Projekt EMOCJA

Innowację pedagogiczną Międzynarodowego Projektu „Emocja” realizowano od 15 września  2020 r. do 13 czerwca 2021 r. W III edycji projektu brało udział ponad 4100 polskich i polonijnych  placówek edukacyjnych z całego świata.

Podczas realizacji zrealizowano pięć osobnych modułów opartych na projekcie edukacyjnym autorstwa Marzeny Dziadkowiec i Krystyny Grzegrzółki, wspomagającym rozwój społeczny i emocjonalny dzieci i młodzieży, którego założeniem jest uwrażliwienie dzieci poprzez aktywną działalność edukacyjną.

 

POPRZEZ UDZIAŁ W PROJEKCIE  REALIZOWANO NASTĘPUJĄCE CELE:

  • Kształtowanie postaw społecznych u dzieci i młodzieży.

  • Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.

  • Aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.

  • Integracja zespołu klasowego.

  • Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju  i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.

  • Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.

  • Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.

 

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Innowację realizowano z uczniami wszystkich klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2. Zajęcia odbywały się w różnym wymiarze godzin w poszczególnych klasach. Uczniowie realizowali zadania pod opieką nauczycieli, na miarę swoich możliwości. W innowacji aktywny udział brało 10 nauczycieli.

 Zrealizowano następujące moduły :

I MODUŁ- od 15.09.2020r.- do 11.10.2020r – „KREATYWNOŚĆ”

II MODUŁ- od 02.11.2020r.- do 20.12.2020r. – „WYOBRAŹNIA”

III MODUŁ- od 11.01.2021r. – do 14.02.2021r.- „MOC SŁÓW”

IV MODUŁ- od 01.03.2021r. – do 19.04.2021r. – „EMPATIA” 

V MODUŁ- od 10.05.2021r. –  do 13.06.2021r. -  „ODWAGA” 

 

 I moduł - od 2.09.2020r.- do 11.10.2020r –„KREATYWNOŚĆ”

      Nauczyciele i uczniowie zostali zapoznani z założeniami projektu i propozycją koordynatora na przeprowadzenie innowacji w Szkole Przysposabiającej do Pracy.

     W szkole utworzono tzw. KĄCIK EMOCJI – tablicę na której umieszczane były materiały i ciekawostki projektowe a także certyfikaty wykonania poszczególnych modułów Wiele zadań i działań w tym module związanych było z Dniem Kropki, który na całym świecie obchodzony był 15 września. Jest to dzień symboliczny w ramach którego podejmuje się kreatywnych działań z "kropką w tle". Święto zapoczątkowane zostało od wydania książeczki pt "The Dot”. Jej bohaterką jest mała Vashti, która dzięki malutkiej kropce  i wspaniałej nauczycielce plastyki uwierzyła w swoje możliwości. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków . Opowiastka zawarta w “The Dot” stała się inspiracją dla wielu nauczycieli i tak w 2008 roku powstał “Międzynarodowy Dzień Kropki”. Ta inicjatywa ma na celu rozbudzać pomysłowość uczniów, zachęcać ich do tworzenia, ma pokazać, ze każde, nawet niepełnosprawne dziecko jest w stanie zrobić swoją symboliczną kropkę. Zwykle obchody Dnia Kropki zaczynają się od przeczytania lub obejrzenia historii małej Vashti, a następnie stworzenia własnego znaku.

Tak też robiliśmy, a swoje prace przenieśliśmy do świata wirtualnego za pomocą aplikacji Quiver. Wykonaliśmy wiele kart pracy wykorzystując motyw kropki a także przeczytaliśmy książkę „The DOT”, wysłuchaliśmy opowiadania i obejrzeliśmy filmy projektowe.

Niektórzy z nas uczyli się podstawowych znaków języka migowego a dla wszystkich chętnych umieściliśmy na tablicy podstawowe gesty i znaki polskiego języka migowego.

Zorganizowaliśmy w szkole DZIEŃ UŚMIECHU. Dzieliliśmy się  z uczniami z klas zawodowych i pracownikami szkoły uśmiechami z pewnością poprawiając każdemu humor.

 II moduł - od 02.11.2020r.- do 20.12.2020r. –„WYOBRAŹNIA”

       Część uczniów realizowała ten moduł zdalnie a część w trakcie nauki hybrydowej w szkole. Tym razem przenieśliśmy się w ciekawy świat wyobraźni. Głównym celem modułu było rozwijanie kreatywności i pobudzanie wyobraźni uczniów. Wykonaliśmy wszystkie zadania do realizacji związane z opowiadaniem „Żółty Balonik”. Przeczytaliśmy wiersze  i opowiadania projektowe. Obejrzeliśmy umieszczone filmy. Wykonaliśmy swoją krainę wyobraźni wykorzystując działania sensoryczne pobudzające uczniów terapeutycznie. Uczyliśmy się relaksacji, pamiętając że zdrowy odpoczynek jest bardzo ważny przy długim pobycie w szkole. Wzięliśmy udział w Międzynarodowej wymianie Kartek Pocztowych z Iskierkami Emocji. Młodzież z pomocą nauczycieli przygotowała do wysłania kartki z życzeniami dla uczniów z innych szkół biorących udział w projekcie. Również do naszej szkoły dotarły kartki iskierkowe. Wykonywaliśmy zimowe karty pracy. Zrobiliśmy Drzewo Wyobraźni oraz plakat przedstawiający to co wyobrażali sobie uczniowie. Plakat został wykonany farbami  za pomocą dłoni.

 III moduł - od 11.01.2021r.- do 19.02.2021r. –„MOC SŁÓW”

     Omawialiśmy znaczenie magicznych słów jakimi są głównie zwroty grzecznościowe. Przeczytaliśmy  wiersze i opowiadania projektowe w których magiczne słowa nazwane były puszystymi. Tworzyliśmy więc swoje puszyste stworki. Poznaliśmy moc dobrych słów Uczyliśmy się piosenki. Zrobiliśmy obrazy pozytywnych myśli, pracując z aplikacją Quiver. Wykonaliśmy medale wdzięczności dla bliskich osób oraz nauczycieli. Wykonaliśmy kostkę emocji do gry którą wykorzystywaliśmy na zajęciach. Uczyliśmy się pozytywnej komunikacji w trakcie międzyklasowych zajęć z wykorzystaniem treningu umiejętności społecznych z elementami dramy i scenkami dialogowymi. Mieliśmy w szkole zajęcia z elementami dogoterapii. Spotkanie z psem labradorem  pomogło uczniom w oswojeniu dotyku i przełamaniem lęku przed dotykiem puszystego zwierzaka. Obchodziliśmy w szkole Dzień kota, wykorzystując wiele ciekawych  kart pracy i wykonując prace kreatywne. Na koniec wysłuchaliśmy rad psychologa o pozytywnej komunikacji.

IV moduł - od 1.03.2021r.- do 03.05.2021r. – „EMPATIA”

     Ten moduł nastawiony był na krzewienie wśród uczniów postawy akceptacji i zrozumienia drugiego człowieka. Uczyliśmy się kodować, wykonaliśmy obrazy w aplikacji Quiver. Uczyliśmy się piosenek o tolerancji i empatii. Wykonaliśmy zadania takie jak np. różowe okulary i zastanawialiśmy się jak wyglądałby świat na różowo. Tworzyliśmy swoje autoportrety i wykonaliśmy słoiki wdzięczności. Wykonywaliśmy projektowe karty pracy. Obejrzeliśmy wykłady Uniwersytetu Dziecięcego a temat empatii wśród ludzi i wśród zwierząt.   Zorganizowaliśmy w szkole dzień kolorowych skarpetek przyłączając społeczność szkolną do obchodów Dnia Świadomości o Zespole Downa, który obchodzony jest 21 marca. Zorganizowaliśmy w szkole akcję WIOSENNA PACZKA na rzecz Łódzkiego Hospicjum dla dzieci Łupkowa.  zbierając wśród całej społeczności szkolnej niezbędne artykułu higieniczne dla podopiecznych hospicjum.  

V moduł – - od 10.05.2021r. –  do 13.06.2021r.- „ODWAGA”

     W trakcie zajęć zapoznawaliśmy się z między innymi z wykładami Uniwersytetu Dzieci na temat lęku i strachu. Dowiedzieliśmy się, że są to bardzo ważne i przydatne w życiu emocje. Wysłuchaliśmy wiele ciekawych opowiadań i obejrzeliśmy animacje oraz filmy projektowe. Ćwiczyliśmy umiejętność relaksacji w sytuacjach stresowych.  Poznawaliśmy historię ludzi z supermocami a niektóry z nas chociaż na jeden dzień zamienili się w „supermena”. Odbyły się zajęcia warsztatowe w których udział wzięli wszyscy uczniowie. Bawiliśmy się razem w trakcie ćwiczeń z chustą animacyjną- lepiej poznając się nawzajem. Braliśmy udział w eksperymentach oswajając się ze strachem przed nieznanym. Na zajęciach warsztatowych  oznaczaliśmy swój nastrój na emocjonometrze i wykonaliśmy SŁOIKI NA STRACHY Wykonaliśmy wiele kart pracy do realizacji w projekcie. Uczyliśmy się piosenki pt. ”Odwaga”  a słowa refrenu projektowej piosenki będą nam długo towarzyszyć:
„Honor i odwaga w życiu pomaga, warto być przy tym zawsze przyzwoitym”

     W każdym z modułów zrealizowany został dostarczony przez autorów projektu scenariusz zajęć, oraz zostały wykonane przez uczniów z pomocą nauczycieli zadania umieszczone w Przewodniku po projekcie.   Sprawozdania z realizacji poszczególnych projektów koordynatorka umieszczała na szkolnym portalu społecznościowym FB a także na wewnętrznej międzynarodowej grupie III edycji projektu EMOCJA.

 EWALUACJA:

 1) Uczniowie:

  • W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów. Wśród uczniów przeprowadzono rozmowy i rozpoznanie stopnia zadowolenia z pracy w projekcie.

  • Uczniowie korzystali z emocjometrów, które pokazały, że po przeprowadzonych zajęciach projektowych większość uczniów plasowała swoje odczucia jako dobre i świetne.

  • Uczniowie chętnie brali w nim udział, zabawy , karty pracy, eksperymenty  i działania interaktywne bardzo im się podobały. Szczegółowa analiza, obserwacja uczniów i rozmowy z nimi pozwoliła ocenić stopień realizacji założonych celów i wyciągnąć wnioski.


WNIOSEK:  Uczniowie chcieliby kontynuować działania projektowe w przyszłym roku szkolnym.  

2)  Nauczyciele:

  • Przeprowadzona przez koordynatorkę projektu  ankieta ewaluacyjna wśród nauczycieli pozwoliła udzielić odpowiedzi na następujące pytania:

 

1. Czy brała Pani udział w projekcie?

 Tak (8 n-li)      Raczej tak (1 n-l)    Nie mam zdania     Raczej nie        Nie

 2. Czy koordynator projektu przekazywał w dostępny sposób materiały dotyczące przebiegu?

 Tak ( 8 n-li)      Raczej tak ( 1 n-l)        Nie mam zdania           Raczej nie        Nie

 3.  Czy na bieżąco była Pani informowana o następujących po sobie modułach?

Tak (9n-li)       Raczej tak        Nie mam zdania           Raczej nie        Nie

4.  Czy częstotliwość modułów była odpowiednia?

Tak ( 8 n-li)      Raczej tak (1 -n-l)        Nie mam zdania           Raczej nie        Nie

Jeśli nie, to jak często powinien być nowy moduł? ………………………………………………………………

5.  Czy Kącik Emocji jako obowiązkowy element projektu umieszczony był w dostępnym miejscu?

Tak (9 n-li)       Raczej tak        Nie mam zdania           Raczej nie        Nie

  Jeśli nie, to gdzie powinien powstać? ………………………………………………………………………………

6.  Czy przygotowane materiały były dostępne dla uczni

Tak (7 n-li)      Raczej tak ( 1 n-l)        Nie mam zdania (1 n-l) Raczej nie        Nie

7.  Czy przygotowane materiały spełniły Pani oczekiwania?

Tak (6 n-li)       Raczej tak (3 n-li)        Nie mam zdania           Raczej nie        Nie

8.  Czy uczniowie chętnie pracowali w projekcie?

Tak      (7 n-li)     Raczej tak  (3n-li)  Nie mam zdania   Raczej nie        Nie

9.  Jakie korzyści według Pani osiągnęli uczniowie biorący udział w projekcie?

Wypowiedzi:

- Rozwój postaw społecznych

- Uczniowie nauczyli się rozpoznawać swoje emocje, poznali sposoby na radzenie sbie z emocjami

- Uczniowie potrafią nazwać swoje emocje, rozmawiają o nich, zdobyli umiejętność radzenia sobie z oswojeniem strachu i lęku

- Uczniowie dowiedzieli się więcej o swoich emocjach, o tym co czują i przeżywają

- Mieli możliwość integracji i wspólnej zabawy

- Integracja zespołowa, lepsza komunikacja, nawiązanie nowych relacji

- Rozpoznają uczucia, nazywają je

- Uczniowie mieli dostęp do urozmaiconych materiałów, możliwość lepszego wglądu w samych siebie, lepszego zrozumienia trudnych zagadnień

10.  Czy chce Pani by udział w projekcie był kontynuowany w przyszłym roku?

Tak (8n-li)      Raczej tak ( 1 n-l)      Nie mam zdania (1 n-l)          Raczej nie       Nie

Wniosek: Nauczyciele  zadowoleni są z pracy w projekcie,  jego przebiegu i dostępnych materiałów. Nauczyciele widzą wartość dodaną w korzyściach jakie osiągnęli uczniowie wykonując zadania projektowe. Większość osób pracujących w projekcie chciałaby kontynuować zadania w roku szkolnym 2021/2022 w IV edycji projektu EMOCJA

Dużym sukcesem projektu były:
-  organizacja WIOSENNEJ PACZKI dla  Łódzkiego Hospicjum dla Dzieci przy ulicy Łupkowej, której założeniem była zbiórka artykułów higienicznych dla dzieci objętych opieką hospicyjną. Celem zbiórki było kreowanie postawy empatycznej wśród uczniów.
Akcja odniosła duży sukces i do hospicjum zostały przekazane 3 paczki  pełne prezentów.

- w ramach realizacji projektu braliśmy udział w wymianach kartek z iskierkami emocji.  Były to dwie akcje: wigilijna (zimowa) i wielkanocna (wiosenna) polegające na własnoręcznym wykonaniu przez uczniów kartek o podanej tematyce. Kartki zostały wysłane do uczniów innych szkół a każdy nasz uczeń otrzymał kartki wykonane przez kolegów z placówek biorących udział w projekcie.

PODSUMOWANIE
       Z powyższej analizy należy wywnioskować, że wszystkie założone w innowacji cele zostały osiągnięte.  Innowacyjność zajęć przyczyniła się rozwijaniu u dzieci  kreatywności, twórczego myślenia, lepszego poznaniu siebie  oraz zwiększenia zainteresowania tematem emocji. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie. Wyniki wywiadów przeprowadzonych wśród uczniów, utwierdzają w przekonaniu, że projekt „Emocja” był dla nich interesujący, rozwijał kreatywność i wrażliwość.


                                                                                                Nauczyciel koordynujący

                                                                                                    Agnieszka Szymańska