Kontakt

91-836 Łódź
Aleja Pierwszej Dywizji 16/18
Tel:(42) 657-16-53

Lekcja 5

Klasa I a Technologia hotelaarska

Witam hotelarzy z klasy 1a i zapraszam na kolejną lekcję technologii prac hotelarskich. Proszę przepisać notatkę do zeszytu. Pozdrawiam.

Temat: Wskazujemy podstawowe wyposażenie pokojowej oraz etapy sprawdzania j.m. przed przyjęciem gościa.

Pokojówki podczas pracy korzystają z węzłów dyżurno-porządkowych. Znajdują się tam urządzenia i sprzęt niezbędne do utrzymania czystości. Umożliwiają one:

  • utrzymanie czystości jednostek mieszkalnych i pozostałych pomieszczeń,
  • magazynowanie bielizny czystej, środków czyszczących czy sprzętu pomocniczego,
  • sortowanie i okresowe przechowywanie bielizny brudnej,
  • wymianę bielizny pościelowej,
  • uzupełnianie wyposażenia pokoi,
  • przeprowadzanie zabiegów dezynfekujących,
  • przechowywanie drobnych przedmiotów wyposażenia,
  • pełnienie okresowo dyżurów.

W dużych i średnich hotelach na każdej kondygnacji pobytowej wydziela się piętrowy węzeł dyżurno-porządkowy, ułatwiający pracę służbie pięter. Natomiast  w małych hotelach często wydzielony jest tylko jeden tego typu pokój dla pracowników dbających o czystość w obiekcie.

Węzły najczęściej lokalizowane są w sąsiedztwie dźwigów towarowo-osobowych i wewnętrznej (służbowej) klatki schodowej.

Podstawowe wyposażenie pokojowej

W skład podstawowego wyposażenia pokojowej wchodzi wózek hotelowy zaopatrzony w:

  • fartuch, czepek lub chustkę na głowę, rękawiczki gumowe,
  • podstawowe płyny do czyszczenia i dezynfekcji,
  • gąbki, ściereczki oraz płaty skóry,
  • wiadro, mop i wyciskarkę,
  • zapasowe środki higieniczne i toaletowe stanowiące doposażenie łazienki,
  • worek na brudną bieliznę i ręczniki,
  • worki foliowe do koszy,       
  • odpowiednią ilość czystej bielizny i ręczników. [8]


II   Etapy sprawdzania jednostki mieszkalnej -
przed przyjęciem gościa dokonuje się kontroli wykonanej pracy oraz sprawdza czy dana jednostka mieszalna jest gotowa na przyjęcie gościa. Inspekcję jednostki mieszkalnej dokonuje się dwa razy:

  1. Pokojowa sprawdza pokój po zakończeniu sprzątania i wychodzi. Zamyka drzwi na klucz, odczekuje ok. 1 minuty i wraca do pokoju. Gdy po chwili znów wejdzie zaczyna widzieć szczegóły, których nie dostrzegła wcześniej.
  2. Pokój jest sprawdzany przez inspektora pięter. Kontrolując jednostkę mieszkalną inspektor wypełnia "kartę sprawdzania pokoju". Gdy dostrzega uchybienia (np. w postaci kurzu na parapecie) informuje o tym odpowiedzialną pokojową, ta z kolei natychmiast usuwa wszystkie niedociągnięcia.